Basisopleiding TEW
Binnen de basisopleiding doceren we een breed spectrum van invloeden vanuit transpersoonlijke dimensies, waardoor je persoonlijke capaciteiten en ervaringen op dat gebied theoretisch worden ingebed. Daarbij komt onder meer aan de orde wat in de samenleving als paranormaal of esoterisch wordt beschouwd, maar wat ook duidelijke raakvlakken heeft met rationaliteit en wetenschap. In dat kader besteden we aandacht aan onderzoeken op het gebied van onder meer bewustzijnsniveaus, grenservaringen, hooggevoeligheid, mystiek, energetische velden, spiritualiteit en healing. Zo krijg je aanknopingspunten om je te oriënteren op je eigen ervaringen en inzichten op die vlakken, zodat je daarmee mede vervolgens ook anderen kunt helpen en adviseren.
Je maakt daarnaast ook kennis met visies van auteurs die zich in deze tijd bewegen op het vlak van nieuwe transpersoonlijke denkrichtingen. Het onderzoek naar nieuwe paradigma’s in de wetenschap komt aan de orde, zoals de kwantumfysica en actueel bewustzijnsonderzoek. Tevens krijg je kennis van grondbegrippen en systematiek van de sociologie. Je wordt uitgedaagd om de koppeling te maken tussen sociaalwetenschappelijke concepties en een metafysische levensbeschouwing.
Vakgebieden TEW
In de basisopleiding Transpersoonlijk & Energetisch Werken komen de volgende vakgebieden aan bod:
Relevante kennisvelden
Je krijgt kennis aangereikt over vakgebieden zoals de Westerse en de Oosterse psychologie. Binnen zowel het Indiase als het Chinese denken bestaat er een grote rijkdom aan inzichten over de mens in zowel persoonlijke als transpersoonlijke aspecten. Verder komen mystieke stromingen aan de orde. Je verwerft bovendien kennis van de belangrijkste theoretische thema’s van de psychosynthese. Rituele vormgeving komt aan bod, waarbij we de collectieve symbool- en verhaalelementen belichten. Je maakt tevens kennis met vormen van imaginatiebegeleiding en -technieken.
Persoonlijke ontwikkeling
We besteden veel aandacht aan zelfreflectie en het verder ontwikkelen van een persoonlijke identiteit. Binnen de hierboven geschetste kaders wordt waar mogelijk jouw eigen, innerlijke ontwikkeling gestimuleerd. Modules die bij uitstek ingaan op de persoonsvorming zijn de leertrajectbegeleiding met de portfoliogesprekken en systemisch werk, waarbij je actief participeert in de opstellingensessies. Tevens verkrijg je kennis van en inzicht in hoogsensitiviteit. Het verwerven van grotere zelfkennis en het vormen van nieuwe denkkaders komen hierin onder meer aan de orde.
Beroepsontwikkeling
Je verdiept je in je eigen functioneren en het ontwikkelen van jouw professionele identiteit. Je krijgt praktijklessen waarbij je energetisch werkt vanuit verschillende paradigma’s en stromingen. Je krijgt inzicht in overeenkomsten en verschillen tussen behandelvormen en ontdekt hierin jouw eigen wijze van werken. De leertrajectbegeleiding richt zich niet alleen op jouw persoonlijke ontwikkeling, maar ook op je beroepsmatige vaardigheden. Ontwikkelplannen en actieplannen maken onderdeel uit van de begeleidingsdagen. Op deze dagen vorm je met andere studenten onder meer kleine intervisiegroepen, die zich richten op je beroepsontwikkeling.
Studiebegeleiding
Opnieuw een studie oppakken naast je baan, vrijwilligerswerk en/of je gezin vraagt om een goede inpassing in de (werk)week. Vanuit de Academie voor Geesteswetenschappen krijg je daarbij ondersteuning.
De studiecoördinatoren, in samenwerking met andere docenten, begeleiden je in het studeren en de persoonlijke en professionele ontwikkeling die daardoor ontstaat. Naast de inhoudelijke modules wordt ook de benodigde tijd ingeruimd voor leertrajectbegeleiding, supervisie, intervisie, stage en stagebegeleiding.
Studiecoördinator
We leggen sterk de nadruk op je persoonlijke ontwikkeling en het verdiepen van bewustzijn van je eigen identiteit. Gaandeweg vormt zich hierin ook je beroepsidentiteit. Je wordt je daardoor steeds bewuster van jezelf en wie je bent in het beroep dat je wil gaan uitoefenen. De belangrijkste innerlijke grondhouding is die van de oprechte empathie. Deze houding bevordert een openheid in je waarneming van de hulpbehoevende ander en je bereidheid je in te zetten.
Ik wens je veel toewijding en inspiratie toe. Hoe jij persoonlijk en beroepsmatig nadere invulling geeft en zult bewegen hangt grotendeels af van jouw eigen unieke competenties en jouw authentieke persoonlijke bestemming in dit leven. Als studiecoördinator stimuleer en ondersteun ik je in je bewustzijnsproces om je te ontwikkelen tot een empathisch bewogen transpersoonlijk counselor of energetisch therapeut.
Elizabeth Post
Studiecoördinator Transpersoonlijk Counselor en Energetisch Therapeut
Kopstudies Transpersoonlijk & Energetisch Werken
Na de basisopleiding Transpersoonlijk & Energetisch Werken krijg je de gelegenheid om je te specialiseren tot Transpersoonlijk Counselor óf Energetisch Therapeut.
De kopstudie Transpersoonlijk Counselor is gericht op het leren herkennen en begeleiden van ervaringen die zich op het transpersoonlijke vlak afspelen. Daarmee doelen we op ervaringen waarbij mensen het gevoel hebben dat hun alledaagse identiteit wordt overschreden en verbreed. Die ervaringen worden vaak ‘spiritueel’, ‘mystiek’ of ‘paranormaal’ genoemd. Ze geven vaak een gevoel van verhoogde betekenis en zijn voor veel mensen richtinggevend, maar stuiten in de samenleving ook op onbegrip. Er zijn mensen die er door in verwarring raken. In de reguliere hulpverlening worden dergelijke ervaringen op dit vlak soms ten onrechte gepathologiseerd. Met counseling op het transpersoonlijk vlak begeleid je mensen, die zulke bijzondere ervaringen hebben, in het integreren daarvan in de praktijk van hun leven.
De kopstudie Energetisch Therapeut is gericht op het verdiepen van de kennis en gevoeligheid voor (het doorgeven van) bepaalde subtiele energieën om daarmee anderen te kunnen helpen om te helen of een nieuwe balans in hun energiehuishouding te bevorderen. Hier spreken we van magnetiseren, handoplegging of heling op afstand. Compassievolle aandacht en afstemming op de hulpvrager worden bewuster gemaakt. Ook leer je jezelf in allerlei opzichten goed te verzorgen. Dit is essentieel voor een optimale gezondheid en een optimale zorg voor de hulpvrager. Daarnaast is er veel aandacht voor het aanleren van therapeutische vaardigheden, praktijkvoering, intervisie en supervisie. Paradigma’s en stromingen die onder andere gevolgd worden zijn: Healing Touch, Chi Gong en Spiritual Healing.
Studieopzet & tentamens
Op de Academie volg je een modulair onderwijsaanbod van steeds vier avonden of vijf zaterdagen met hoor- en werkcolleges over één onderwerp. Daarnaast wordt de nodige thuisstudie van je gevraagd. Thuisstudie is een belangrijk onderdeel van het leerproces en van het maken van tentamens.
Alle modules worden afgesloten met een tentamen, meestal in de vorm van een take-home tentamen. Een take-home tentamen is een persoonlijke verwerking van de lesstof. Tijdens dit gedeelte van het leerproces kan het behulpzaam zijn om met een medestudent van gedachten te wisselen over de inhoud van je tentamen. Deze vorm van uitwisseling stimuleert het wederzijdse leren. Ook maak je jaarlijks een portfolio als afronding van de studie- of leertrajectbegeleiding.
In de regel krijg je zes weken de tijd om een tentamen te maken. De docent krijgt ook zes weken de tijd om tentamens na te kijken. Tentamens zijn tien jaar geldig.
Studieklimaat
Het studieklimaat binnen de Academie kenmerkt zich door een respectvolle openheid en dialoog en is een afspiegeling van het onderwijs dat niet aan één religie of levensbeschouwing gebonden is. Ons studieklimaat wordt eerder gekenmerkt door een onderzoekende houding dan het vinden van onvoorwaardelijke antwoorden op de grote vragen van het leven. Studenten leren niet alleen van de docent maar ook van medestudenten. Door met een open hart van én met elkaar te leren, ontstaan er hechte jaargroepen met studenten die elkaar ondersteunen en verrijken tijdens de opleiding. Veel studenten ervaren de onderlinge verbinding als thuiskomen bij gelijkgestemden.
De Academie heeft een protocol voor grensoverschrijdend gedrag en een externe vertrouwenspersoon.