Onderwijsconcept
Het onderwijs wordt verzorgd door een team vakbekwame en ervaren docenten. De meeste docenten zijn wetenschappelijk en/of therapeutisch geschoold, en meerdere docenten geven les uit literatuur van eigen hand. Ook de studenten brengen vaak al veel (levens)ervaring mee; de leeftijden lopen uiteen tussen ca. 25 en 60 jaar. De meeste studenten combineren hun studie met andere werkzaamheden, een baan en/of een gezin. Op de Academie komt dus een grote diversiteit aan mensen bij elkaar, met verschillende achtergronden, beroepen en levensfasen, die elkaar vinden in een streven naar een nieuwe vorm van bezielde studie, training en ontmoeting.
Het leerproces komt op gang in de interactie tussen alle betrokkenen, docenten én studenten. Iedereen roemt de warme, betrokken sfeer op de Academie; je ontmoet er geestverwanten, en de persoonlijke benadering zorgt voor een klimaat waarin iedereen tot zijn of haar recht kan komen. Hiervoor komen mensen vanuit het hele land naar Utrecht gereisd, en zelfs vanuit België en Duitsland.
Onderwijsvorm
Al onze opleidingen zijn in deeltijd te volgen. De lessen vinden plaats op een vaste doordeweekse avond of op de zaterdag en zijn geclusterd in modules. Je krijgt steeds vier, en soms vijf weken les over een bepaald onderwerp, van dezelfde docent, en dan begint weer een nieuwe module. Colleges en eventuele praktijkvakken wisselen elkaar hierbij af. Naast deze contacturen wordt de nodige zelfstandige (literatuur)studie van je gevraagd. De meeste modules worden afgesloten met een take home-tentamen, waarin je vragen beantwoordt, het geleerde in je eigen woorden samenvat en/of reflecteert op wat dit voor jou persoonlijk betekent. Enkele vakken worden op meer ‘schoolse’ wijze getentamineerd, zoals de module Medische Basiskennis.
De verschillende studierichtingen variëren in de verhouding tussen cognitieve kennis en zelfonderzoek. Bij Spiritualiteit & Zingeving word je bijvoorbeeld meer uitgenodigd je denken aan te scherpen, bij Verlies- en Rouwbegeleiding meer om je emotionele reacties te leren kennen en daarmee je therapeutische vaardigheden te verfijnen.
Als student heb je, in overleg met je tutor, enige vrijheid in het kiezen van je eigen route door het studieprogramma; door de opzet in modules kun je eenvoudig tijdelijk aanschuiven bij een groep van een andere richting, als die les krijgt in een onderwerp dat je speciaal interesseert.