Boekrecensie: Holistisch leven, moeiteloos gelukkig zijn – Marjolein Berendsen

Door Annet Hoeijmans-Boon

Vlak nadat Marjolein Berendsen is afgestudeerd, krijgt zij een heftig auto-ongeluk. Daardoor beseft ze dat het leven op aarde zomaar en opeens voorbij kan zijn. Op dat moment wordt haar zielsmissie geboren: Leven vanuit je ware essentie. Zijn wie je werkelijk bent. Dat is wat zij door wil geven aan iedereen op de wereld. Mensen inspireren, motiveren en vol liefde laten voelen wie zij werkelijk zijn.

Wat betekent holistisch leven?

Holisme als levensovertuiging gaat ervan uit dat ieder mens heel en compleet is. Alles is met elkaar verbonden. Ons lichaam, emoties, gedachten, energie en spiritualiteit vormen één samenwerkend geheel en dat geheel hangt samen met alles wat is. Moeiteloos zijn in deze context betekent: weten, voelen en ervaren wat deze essentie is en thuiszijn bij onszelf. Vanuit dit perspectief is het belangrijk om alle holistische niveaus te leren herkennen én te begrijpen. Daar gaat dit boek over; weten hoe je psychologische identiteit is ontstaan vanaf je jongste jaren.

De schrijfster gaat ervan uit dat wanneer je zicht krijgt op alle holistische niveaus en een balans kunt vinden tussen deze niveaus, je een helende werking kunt ervaren. Vervolgens kun je ervoor kiezen om op deze wijze de beste versie van jezelf te realiseren en te manifesteren.

Zelfhulpboek

Dit prachtig vormgegeven zelfhulpboek is het resultaat van de levenservaring en zelfstudie van de schrijfster. In de verschillende hoofdstukken beschrijft zij theoretische invalshoeken, ideeën, opdrachten en oefeningen die worden verduidelijkt met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. De vele oefeningen en opdrachten kan de lezer uitwerken in een apart werkboek dat daar speciaal voor is samengesteld.

Een reisgids

Wanneer je behoefte hebt aan gedetailleerde informatie over persoonlijke ontwikkeling en bewustwording, biedt dit boek psychologische en energetische inzichten. Het beschrijft een duidelijk en helder stappenplan wat je thuis kunt uitvoeren. De ‘routekaart’ nodigt je uit om stap voor stap de weg van zelfontwikkeling te ervaren. De beleving van deze ontwikkeling is direct verbonden met de persoonlijke keuze en bereidwilligheid van de lezer. Het nodigt uit tot een individuele innerlijke reis.

Leeservaring

Het boek neemt je mee in de ontwikkeling van ego naar essentie. De meer praktisch ingestelde lezers kunnen hier zeker baat bij hebben. De beschreven oefeningen, meditaties en visualisaties zijn te beluisteren via een code in het boek. Zo word je als lezer stapje voor stapje meegenomen. Het bijbehorende werkboek ondersteunt deze route.

Het boek is zeer uitvoerig en gedetailleerd geschreven. De perfecte balans wordt sterk benadrukt, evenals het verkrijgen van inzicht in de samenhang tussen alle holistische niveaus. Het steeds weer eraan ‘werken’ omdat er dan heling plaats kan vinden en je zo – naar de mening van de schrijfster – de beste versie van jezelf gaat leven en manifesteren.

Voor mij persoonlijk is het boek té gedetailleerd en té ‘perfectionistisch’ geschreven. De aandacht ligt sterk op het leren ‘fixen’ van de beste versie van jezelf. Als lezer kun je in verwarring raken over het belang van de verschillende niveaus. Enerzijds wordt beschreven dat je essentie bent. Anderzijds wordt benadrukt dat je er hard voor moet werken om alle niveaus in balans te houden. Toch kan het voor veel lezers een eerste stap en/of uitnodiging zijn om aan de slag te gaan met dit ‘doe-boek’ waarin verschillende perceptieniveau’s en de bijbehorende thema’s theoretisch en psychologisch helder worden belicht.

Holistisch leven, moeiteloos gelukkig zijn | Marjolein Berendsen | Uitgeverij Gopher | € 28,95 (handboek) en € 18,95 (werkboek)

Annet (1948) is al vele jaren getrouwd, trotse moeder en oma. Ze studeerde o.a. Spirituele Psychotherapie en is werkzaam geweest binnen het bedrijfsleven als communicatietrainer. Zij heeft een eigen praktijk – Ennoia: centrum voor bewustwording – en werkt vanuit het fundamentele vertrouwen dat alle potentie voor verandering zich bevindt binnen het individu en inspireert de ander zijn/haar eigen antwoorden te ontdekken.