Leerlijnen en modules EBT
Leerlijn Algemeen / integraal: Persoonlijke ontwikkeling en zelfreflectie
In deze algemene leerlijn wordt aandacht besteed aan zelfreflectie, persoonlijke ontwikkeling, autonomie en zelfexpressie. Je verdiept kennis van en inzicht in de eigen gevoeligheid en energetisch bewustzijn. Het verwerven van grotere zelfkennis en het vormen van verdiept bewustzijn helpt om de koppeling te maken tussen persoonlijke ontwikkeling, energetische en biofysische wetenschap, onderzoek en praktische spiritualiteit. Er is daarbij aandacht voor het persoonlijke én het groepsproces.
Module Biografie als ontwikkelingsweg [1e jaar]
Door het schrijven van je eigen biografie (en de eigen thematieken op o.m. het gebied van waarnemen en spiritualiteit) onderzoek je een ruimer perspectief op je eigen levensloop en de samenhang in de eigen biografie. Ook biedt dit de mogelijkheid om tot verwerking en meer acceptatie van het nodige te komen.
Studiebegeleiding en practica
Je werkt aan een groeiende bewustwording van je eigen persoonlijke en energetische ontwikkeling, en leert deze te begrijpen en te hanteren om een verantwoorde authentieke beroepsidentiteit te ontwikkelen. Tijdens de Practica is er gelegenheid om de geleerde vaardigheden met elkaar te oefenen en verdiepen. Supervisie vindt plaats tijdens Studiebegeleiding.
Preventie – en zelfhulp oefeningen tijdens de gehele opleiding [1e en 2e jaar]
Je ervaart en leert in een individuele sessie over te dragen:
- ontspanningsoefeningen
- meditatie en visualisatie technieken
- oefeningen om het zelfregulerend vermogen te stimuleren
We besteden aandacht aan de technische uitvoering van de oefeningen en interventies om een medemens te begeleiden naar meer autonomie.
Intervisie [1e en 2e jaar]
Er worden intervisiegroepen gevormd, om met elkaar stil te staan en te reflecteren op de persoonlijke ontwikkeling, ook als professional: je brengt je eigen praktijkervaring in en leert op basis van eigen reflectie en de feedback van anderen op het vlak van denken, voelen en handelen.
Communicatievaardigheden
Gespreksvaardigheden (rapport, leiden en volgen, doorvragen, afsluiten en afspreken of doorverwijzen) worden getraind. We oefenen in afstemming, energetische overdracht en tegenoverdracht, communicatievaardigheden en in contact onder verschillende omstandigheden. Ook presentatievaardigheden en netwerken binnen het beroepenveld in de zorg worden geoefend.
Leerlijn Visie en mensbeeld
De energetisch geneeswijzen hebben een holistische benadering en healing is van oeroude oorsprong de kunst van het heel worden. Dat betekent dat wordt uitgegaan van het concept dat ieder organisme onderdeel is van een groter geheel en in een voortdurend proces van uitwisseling hiermee staat. Dit concept komt in de hele opleiding voor. Op individueel niveau zijn die delen onlosmakelijk met elkaar verbonden en voortdurend in wisselwerking met elkaar.
Module Tijdreizen door de geschiedenis van Energetische Geneeswijzen en Healing [1e jaar]
Deze module neemt ons mee naar de historische oorsprong van energetische healing in de traditionele geneeskunde en de algemene invloed van energetische geneeswijzen op de ontwikkelingen van de gezondheid en welzijn.
Module Kwantumfysica: alles is energie
Kwantumfysica en energetische behandelwijzen lijken op het eerste gezicht misschien niet direct verbonden, maar er zijn interessante raakvlakken tussen beide domeinen.
In de kwantumfysica draait alles om het begrijpen van de fundamentele aard van materie en energie op zeer kleine schaal, op het niveau van atomen en subatomaire deeltjes. Energetische interventies werken met het idee van het beïnvloeden van energiestromen in en rondom het lichaam om het zelfhelend vermogen te bevorderen.
Kennismaking met energetische behandelwijzen
Binnen de energetische geneeswijzen wordt gebruik gemaakt van verschillende behandelmethodes en behandelvormen, zoals bijvoorbeeld Therapeutic Touch, Reiki en Healing Touch. Je onderzoekt proefondervindelijk en naar eigen keuze tien verschillende werkvormen binnen het integrale zorgveld als onderdeel van de stage.
Module Psychosomatiek en het etherisch lichaam [2e jaar]
Het begrip en de verbinding tussen de geest (psyche) en het lichaam (soma) gaan we onderzoeken en begrijpen. Dit omvat het bestuderen van hoe emotionele, psychologische en sociale factoren die fysieke gezondheid en ziekte beïnvloeden.
We nemen daarin het mensbeeld van de traditionele Chinese geneeskunde mee, waarin het etherisch lichaam wordt beschouwd als een belangrijk onderdeel van de diagnose en behandeling van ziekten.
Leerlijn Het ontplooien van de eigen wijze van waarnemen en bewustzijn
Een energetisch therapeut maakt gebruik van de zintuiglijke waarneming van het menselijk energieveld en van uiterlijke waarneming zoals verbinding, houding, beweging, vitaliteit en de mate van ontspanning. Op grond van deze observaties en vaststelling van de energetische beginsituatie kan een energetische benadering of behandeling worden ingezet.
In deze leerlijn leer je vormen van energetische healing uit te oefenen en het innerlijke zelf zodanig te ontwikkelen dat in een positieve respons het zelfhelend vermogen van de ander wordt geactiveerd.
Module Leren door ervaren: compassie- en meditatie ontwikkeling [1e jaar]
Je verkrijgt kennis in de werking van hart en geest met het oog op het leren ontwikkelen van opmerkzaamheid, liefdevolle vriendelijkheid en mededogen. Er wordt geput uit kennis vanuit het boeddhisme, de neurowetenschappen en de positieve psychologie.
Module Kijken met al je zintuigen en behandelen vanuit je hart [1e jaar]
Deze module is een praktische kennismaking met het eigen energieveld en dat van de mens, de aarde en hoger bewustzijn via intentie, focus en/of meditatie. Je maakt kennis met zintuigelijke waarneming voor verbinding met energieveld en sensaties, innerlijk weten vanuit non-lokale ruimte of bioveld. We bespreken en ervaren veel voorkomende energieblokkades en onze natuurlijke coping strategieën;
Module Adem als levenskracht [2e jaar]
We gaan aan de slag met ademwerk, ook wel ademhalingsoefeningen of ademhalingstechnieken genoemd. Dit is cruciaal voor zowel fysieke als mentale gezondheid. stressvermindering, verbeterde mentale helderheid, emotionele regulatie, verbeterde fysieke gezondheid, spirituele groei. Voor sommige mensen is ademwerk een spirituele praktijk die kan helpen bij zelfreflectie, het vergroten van bewustzijn en het bevorderen van een gevoel van verbondenheid met zichzelf en de wereld om hen heen.
Leerlijn Het onderzoeken en werken met subtiele energie op alle niveaus
Het subtiele energieveld van een mens, ook wel bekend als het bioveld, wordt vaak beschreven als een complexe matrix van energie die het fysieke lichaam omringt en doordringt. Naast de aura, chakra’s, meridianen zijn er ook andere subtiele energievelden die kunnen worden waargenomen en gevoeld, zoals de etherische laag en de astrale laag. In deze leerlijn ga je je bekwamen in het werken met transgenerationele healing, het proces van het genezen van trauma en emotionele wonden die doorgegeven zijn van generatie op generatie binnen een familie of gemeenschap.
Module Alles is Energie, een verdieping in afstemming en verticale verbinding [1e jaar]
Energie en bewustzijn vormen twee kanten van dezelfde munt. Bewustzijn en energie zijn niet los van elkaar verkrijgbaar. Dit vormt de aanzet tot het ‘verscherpen van de zintuigen’. Je leert dieper loslaten (ontspannen), zowel als voorbereiding op het werken met mensen als om ‘af te voeren’ wat je door dat werk met anderen meevoelt. Zo kun je oprecht en rechtop blijven onder alle omstandigheden door afgestemd te blijven op je verticale verbinding (met hemel en aarde, door je energiehuishouding heen), zodat je ‘genezend voor anderen aanwezig kunt zijn’.
Module De helende kracht van muziek en klank [2e jaar]
De spirituele dimensie, muziekbeleving als herinnering aan onze gegeven heelheid, is een terugkerend thema op alle niveaus van bewustzijn: daar waar je in contact bent met wie je ten diepste bent kan het proces van heling ‘van binnenuit’ beginnen. De benadering is concentrisch: elke bijeenkomst heeft een of twee kernthema’s en verder wordt een deel van de eerder behandelde werkvormen verder verdiept.
Leerlijn Praktische vorming en ontwikkeling van vaardigheden
Tijdens de praktische modules onderzoeken en benaderen we de energetische aspecten van onszelf, tussen personen, mens en dier, tussen mens en natuur en tussen mens en kosmos. We werken met handposities, intentie, meditatie, adem- en ontspannings-oefeningen of een combinatie hiervan, teneinde een gezonde levensstroom van jezelf, de medemens of de omgeving te activeren en balans aan te moedigen vanuit het potentieel tussen het hart en bewustzijn. De handelingen zijn hands-on en hands-off.
Module Aarden, centreren en energetisch afstemmen [1e jaar]
Je leert energetisch te verbinden door te gronden, centreren en af te stemmen.
Zo ontwikkel je een stevige basis voor je professionele en persoonlijke proces van loslaten, bewust worden, opengaan en transformeren tot eenheid van lichaam, ziel en geest, zodat je open en afgestemd voor anderen aanwezig kunt zijn.
Module Ervaar de basisbeginselen van Energetische Begeleiding [1e jaar]
Deze module biedt een praktische kennismaking met de theoretische achtergrond van energetische basisprincipes. De basis ingrediënten die ontspanning bevorderen of juist belemmeren worden uitgelicht. De biofysische en energetische processen in en rondom het lichaam worden vanuit het paradigma van Bio-Release toegelicht, om een basis te leggen voor energetische (zelf-)ontwikkeling en doorstroming.
Module Methodische energetische interventies, chakravaardigheden [1e jaar]
Naast waarnemen en uitwisseling, wordt aandacht besteed aan de rol van de behandelaar en ontvanger. Je gaat verder met het ontwikkelen van eigen wijze van innerlijke waarneming van, en contact maken met zichzelf van de chakra’s via praktische oefeningen zoals chakra meditaties en een hartmeditatie. We onderzoeken basisprincipes en begrippen van holistische en energetische innerlijk onderzoek.
Module Auraleer en vaardigheden [1e jaar]
Je krijgt een inleiding met de energetische kwaliteiten van het etherische, emotionele, mentale en astrale lichaam. We richten ons op groei en ontwikkeling en de vorm van het bioveld / de aura. We onderzoeken de samenhang en eigen energetische eigenschappen en structuur van de aura. Andere onderwerpen die aan bod komen zijn: hoe de beïnvloeding van de aura en het fysieke lichaam zijn verweven; energetische waarneming van het bioveld en de chakra’s; gerichte interventie methoden om de levensenergie op alle lagen tot beweging uit te nodigen en zal specifieke interventies leren gebruiken uit verschillende bronnen.
Module Energetische healing via methoden voor gevorderden [2e jaar]
Wat we waarnemen is het resultaat van wisselwerkingen van onze ‘eigen’ energie met energieën uit de omgeving. We zoeken verdieping van introspectie, empathie en intuïtieve ontvankelijkheid door het zuiveren van de eigen energiehuishouding. Je leert de meest ontwikkelde manier van eigen waarneming in te zetten om diep contact te maken met de energetische structuur van jezelf en een ander of het andere. Hierbij gebruik je de handen op en rondom het lichaam.
Module Verhogen van de Qi-stromen met QiGong, de vijf elementen, yin en yang [2e jaar]
Je krijgt kennis van de basis uitgangspunten van Qigong en de inwerking op lichaam, adem, emoties en geest van de aangeboden oefeningen en van het Chinees model voor energie: Yin-Yang theorie, de drie schatten: Jing, Qi en Shen, vijf elementen (fasen) theorie en verbinding tussen organen en emoties, en meridianen. Je leert uitleggen wat externe Qi healing,- Chinese Therapeutic Touch, inhoudt en waarvoor en wanneer het toegepast kan worden.
Module Ervaren van lokale en non-lokale benaderingen van verdiepende behandelvormen [2e jaar]
Het doel van het leren ervaren van lokale en non-lokale benaderingen is om zorgverleners en individuen in staat te stellen te profiteren van een breder scala aan behandelingsopties. We bespreken de theoretische achtergronden van verschillende holistische benaderingen van zorg gevolgd door een praktische toepassing van de behandelde lesstof. In deze module komen aan bod: het meten van energetische vitaliteit, de kracht van intentie en non-intentie, wegen naar heelheid, healing op afstand, visualisatie als helende werkvorm, energetische benadering van plant en dier.
Module Verdieping van methodische en intuïtieve energetische interventies [2e jaar]
Het doel van het verdiepen van intuïtieve en methodische energetische interventies varieert afhankelijk van de context waarin deze worden toegepast. Bij de interventies wordt gebruik gemaakt van meerdere specifieke interventietechnieken. Je leert je handen te gebruiken met als doel ontspanning en meer in evenwicht brengen van een energieveld van de cliënt zodat de energie weer vrij kan stromen. De technieken zijn weliswaar methodisch, doch niet mechanisch. De interactie, communicatie, en het bovenzintuiglijk waarnemen zijn belangrijk voor aanpassing van het tempo, de diepgang en de handposities.
Leerlijn Kennis vanuit diverse traditionele en moderne stromingen
Tijdens de opleiding worden wetenschappelijke en praktische voorbeelden gegeven over de subtiele helende energie, die uit eeuwenoude wijsheid en tradities stamt. Te denken valt onder meer aan de Chinese en Oosterse Geneeswijzen, waarbij het samenwerken met energiebanen (meridianen), energiecentra (chakra’s), het bioveld (aura), klank (frequentie), adem (Prana) en natuurelementen (kwantumfysica) een betekenisvolle plek binnen het geheel heeft. De docenten laten de samenhang en werking vanuit verschillende paradigma’s en de basis van energetische levensenergie zien.
Module Ontdek de intelligentie van levensenergie binnen de Chinese Geneeskunde [2e jaar]
Chinese Geneeskunde: Qigong en Externe Qi Healing, ook bekend als Chinese Therapeutic Touch. Qigong, geworteld in de fundamentele filosofie en theorie van TCM, is een krachtig middel voor zowel preventie als behandeling van onevenwichtigheden en ziektes. Als een vorm van Mind-body medicine, streeft Qigong naar het beheersen van de stroom en verspreiding van levensenergie, bekend als qi, om de gezondheid en harmonie van lichaam en geest te bevorderen.
Module Kwantumfysica, alles is potentie [2e jaar]
Kwantumfysica en energetische healing lijken op het eerste gezicht misschien niet direct verbonden, maar er zijn interessante overlappende concepten en verbanden tussen beide. In deze module wordt kennis gemaakt met een onderdeel van kwantummechanica, en beginnen we onze reis naar het allerkleinste en wel met het bespreken van de wetten van de natuur. Sinds Galileo Galilei kennen we immers het idee van de mathematische wetten van de natuur.
Module Organisatie binnen de zorg [2e jaar]
Deze module behandelt de organisatie van de zorg in Nederland en de samenhang tussen reguliere en complementaire zorg. Ook de karakteristieken van de diverse beroepsgroepen komen aan de orde. Je wordt gevraagd hierbij te reflecteren op je eigen positie in de maatschappij en een persoonlijk beroepsprofiel te ontwikkelen.
Leerlijn Betrokkenheid bij de samenleving en maatschappelijke participatie
Voor afrondende stageopdracht van het tweede jaar word je gevraagd om een lokale gemeenschap te identificeren en benaderen waar behoefte is aan toegang tot energetische begeleiding, zoals meditatie, adem– en ontspanningsoefeningen, energetische interventies etc. Op basis van de bevindingen van de behoefteanalyse, ontwerpt je een hands-on complementair zorgproject dat aansluit bij de behoeften en interesses van de gekozen gemeenschap, en voer je het sociaal maatschappelijk project uit, met hulp van collega studenten. [2e jaar]
En verder
Stages
Vanaf het eerste jaar begin je met een praktijkstage om kennis te maken met verschillende complementaire of integrale zorgvormen als onderdeel van een integrale leerlijn, waaronder reflectieve literatuurverslagen, behandelverslagen, deelname aan Open Clinic’s en lezingen.
Hier vragen we een actieve participatie in groepsverband tijdens een beursbezoek met onderzoeksopdrachten binnen het beroepenveld van de complementaire zorg en deelname aan lezing als onderdeel van een integrale stageopdracht.
Eindscriptie en onderzoek [2e jaar]
De eindscriptie aan het einde van het tweede studiejaar bestaat uit een zelfstandige eindopdracht op het terrein van een sociaal-maatschappelijk project binnen de samenleving. Door middel van deze opdracht krijg je de kans om zowel theoretische kennis als praktische ervaring op te doen binnen de complementaire zorgsector, terwijl je tegelijkertijd een positieve impact hebt op de gezondheid en het welzijn van een lokale gemeenschap.